Anna Rogstad (1854–1938) er en av de mest betydningsfulle skikkelsene i norsk utdanningshistorie. Hennes utrettelige arbeid for å forbedre utdanningsmulighetene for jenter, samt å organisere lærerinner faglig, har hatt en varig innvirkning. Rogstad var en pioner i utviklingen av lærebøker, og hun delte villig sin undervisningsmetodikk med lærere, spesielt til de som underviste elever fra Kristianias arbeiderstrøk. Gjennom mer enn femti år var hun en markant skolepolitisk stemme, fra sitt første innlegg i 1878 og helt frem til hun publiserte sin siste artikkel i 1933. På den tiden var det unikt at kvinner kunne innta lederposisjoner innen skoleverket, men takket være Rogstads engasjement klarte hun å mobilisere lærerinnene til å kjempe for denne retten. Anna Sethne ble en av de mest fremtredende skolelederne som fulgte i Rogstads fotspor, og hun ble sterkt inspirert av Rogstad i sin rolle som leder av Norges lærerinneforbund. Som en tidlig feminist var Rogstad også en aktiv deltaker i kampene for kvinners stemmerettigheter etter 1880-tallet. Hennes banebrytende arbeid og sterke lederskap har etterlatt et varig preg på norsk utdanning og kvinners rettigheter.