I en tid hvor lavbudsjett-televisjon og kreative genreer blomstrer, utviklet musikkproduksjon seg til en egen industri. Da produsenter trengte lydspor for sine kommersielle prosjekter, kunne de ty til biblioteksmusikk: royaltyfrie LP-er med et bredt utvalg av stockopptak som passet til ulike stemninger. Til å begynne med ble bruken av slike plater ofte sett på som en kostnadsbesparende løsning for produksjoner som ikke hadde råd til å engasjere egne komponister. Men snart vokste denne sektoren til noe betydelig: bibliotekforlagene ble økonomiske suksesser, og mye av musikken de ga ut var av eksepsjonell kvalitet. Faktisk ble mange av disse anonyme eller pseudonyme bestillingene skapt av noen av de største musikalske sinnene på slutten av 1900-tallet – dyktige musikere og innovative komponister som omfavnet de kreative frihetene som paradoksalt nok ble tilbudt i denne så corporate orienterte bransjen. 'Unusual Sounds' tar leseren med på en dypdykk i et musikalsk univers som tidligere kun har vært tilgjengelig for produsenter og samlere; en feiring av denne uvanlige, men fascinerende sjangeren.