I dette banebrytende verk tar Rudolf Steiner for seg hvordan utdanning kan fungere som en motor for sosial endring. Foredragene ble holdt bare en måned før den første Waldorf-skolen ble åpnet, etter to år med intens refleksjon over den sosiale situasjonen i Tyskland etter første verdenskrig. I en tid preget av usikkerhet og навending, advart Steiner mot farene ved moderne kultur som kan undergrave et ekte sosialt liv: blant annet psykisk sløvhet, utbredt mekanisering og en voksende kynisme. Han understreket at løsninger må gå dypere enn økonomiske og juridiske aspekter; de må også omfatte et fritt åndelig liv. Steiner pekte på nødvendigheten av å utvikle barnas dyder som imitasjon, respekt, og kjærlighet i henhold til deres utviklingsfaser, for å forme voksne som er i stand til å møte kravene fra et sunt samfunn. Dette er voksne som kan ta ansvar for frihet, likhet og broderskap. Ved å relatere disse temaene til forståelsen av mennesket som en tredelt enhet av tanke, følelser og vilje, fremhever Steiner viktigheten av helhetlig utvikling for å skape en bedre fremtid.