I boken 'Basic Math for Game Development with Unity 3D' tar forfatterne Kelvin Sung og Gregory Smith for seg grunnleggende matematiske konsepter ved hjelp av Unity-baserte eksempler. Boken gir en grundig innføring i hvordan disse prinsippene implementeres, samtidig som den demonstrerer anvendelsen av matematikk i modern videospillfunksjonalitet. Du vil lære den teoretiske grunnlaget for hver matematisk idé, for deretter å kunne interagere med, undersøke og endre implementeringen for å se effektene av disse endringene. Boken begynner med en forklaring av punkter i det tredimensjonale kartesiske koordinatsystemet. Herfra får leseren en dypere forståelse av vektorer, inkludert detaljer om prikkprodukt og kryssprodukt, kvaternioner, rotasjoner og dekomponering av vektorer. Disse grunnleggende matematiske fundamentene blir tydeliggjort gjennom konkrete eksempler i Unity. I tillegg til presentasjonen av konsepter, inkluderer boken separate eksempler som viser hvordan disse matematiske ideene brukes i utviklingen av typiske videospillfasiliteter som kollisjonsstøtte, bevegelsessimuleringer, autonome atferdsmønstre, tilnærminger til skygger og refleksjoner fra ulike overflater.