I denne boken får leserne innsikt gjennom over 20 eksklusive, dybdeintervjuer med Chief Sustainability Officers (CSO) fra Fortune 500 selskaper som Amazon, Coca-Cola og Procter & Gamble, samt globalt anerkjente merkevarer som IKEA og Netflix. Disse CSO-ene deler sine erfaringer og strategier for hvordan de skaper positive miljø- og samfunnseffekter gjennom selskapenes kjerneprodukter og -tjenester, samtidig som de oppnår vekst i inntektene. De takler unike utfordringer innen ledelse, endringsledelse, regulering og interessentforvaltning. Boken belyser hvordan bærekraft og strategier innen miljø, samfunn og styring (ESG) i økende grad blir en sentral del av virksomheters vekststrategi og risikostyring. Som følge av dette har rollen som CSO blitt stadig viktigere som drivkraft for både inntektsgenerering og strategisk utvikling. Det interessante er at ingen CSO-er er like; de har ulike bakgrunner, stillinger og ansvarsområder. Fra tidligere Peace Corps-frivillige til eksperter innen forsyningskjeder, fremmer disse lederne ambisiøse mål for karbonutslipp og nullutslipp, utvikler nye produkter for en sirkulær økonomi og jobber for å øke effektiviteten.