I boken "Design Thinking in Software and AI Projects" lærer leseren det grunnleggende om Design Thinking og hvordan man kan anvende teknikker fra denne metoden for å definere programvareutvikling og AI-løsninger. Design Thinking er en innovasjonsmetode som fokuserer på å identifisere problemer og generere løsninger som raskt kan testes gjennom prototyping. Boken gir en kort oversikt over Design Thinkings historie og en introduksjon til prosessen. Den går deretter dypere inn i metoder og verktøy som brukes i Design Thinking-workshops for å skape nyttige prototyper. Boken gir veiledning om forberedelse til en Design Thinking-workshop, hvordan avdekke potensielle forretningsproblemer som kan løses, hvordan prioritere mulige løsninger, identifisere og karakterisere interessenter, samt hvordan velge passende prototyper for utvikling. Den tar også for seg hvordan man kan begrense omfanget og beste praksiser for bygging av prototyper. Avslutningsvis diskuterer boken beste praksiser for å operasjonalisere vellykkede prototyper og beskriver endringsledelsesteknikker som er kritiske for vellykket implementering.