Denne boken gir en trinn-for-trinn tilnærming til å lære og implementere designmønstre i praktiske applikasjoner. Den fokuserer på klassiske designmønstre med Java 17 og Eclipse (2021-09). I tillegg til designmønstrene fra Gang of Four (GoF), utforsker boken populære og alternative designmønstre, samt kritikk av designmønstre i et kapittel om anti-mønstre. Boken er delt inn i fire deler. Den første delen omhandler SOLID-designprinsippene og Simple Factory-mønsteret. Den andre delen tar for seg de 23 (GoF) designmønstrene, inkludert de kreative, strukturelle og atferdsmessige mønstrene. Den tredje delen dekker alternative designmønstre, som Null Object-mønsteret og modell-visning-kontroller (MVC) mønsteret. Den fjerde delen tar for seg kritikk av designmønstre, med en rask oversikt over anti-mønstre. I tillegg finnes det et kapittel om ofte stilte spørsmål (FAQ) om designmønstre. Hvert mønster blir forklart med eksempler fra virkeligheten, noe som gjør det lett å forstå hvordan man kan anvende disse prinsippene effektivt.