Search Experience Optimization (SXO) er et raskt voksende felt som kombinerer disiplinene søkemotoroptimalisering (SEO), konverteringsrateoptimalisering (CRO) og brukeropplevelsesdesign (UX). Dette er en helhetlig tilnærming til å skape nettsteder som ikke bare er optimalisert for søkemotorer og roboter, men også for brukerne. SXO er en svært effektiv metode for å konvertere besøkende på nettsteder til kunder og abonnenter, og mange begynner å omtale det som SEO 2.0. Nyere rapporter i bransjen indikerer at front-end utviklere og webdesignere må ta i bruk beste praksis for SXO for å sikre at nettsteder ikke bare er optimalisert gjennom metadata og analyser som SEO gir, men også at nettsteder eller applikasjoner er brukervennlige og oppfører seg slik brukeren forventer. Tilfredse brukere fører til høyere tilbakeholdelsesrater og høyere inntekter, noe som er avgjørende for kommersielle app-utviklere. 'The Art of SXO' har som mål å være en omfattende guide til dette fremvoksende feltet, og forklarer hva det er, hvordan det fungerer og hvordan man kan bruke det til å forbedre veien fra besøkende til kunder.