Boken «Kreativ undervisning» er et verdifullt verktøy for lærere som ønsker å fremme både sin egen og elevenes kreativitet. Med et pedagogisk fokus på undervisning som stimulerer kreativ tenkning, er denne boken relevant for alle aldersgrupper. Basert på over tolv års erfaring fra undervisning om kreativitet, gir forfatterne innsikt i hvordan kreativitet kan utvikles, og understreker at denne ferdigheten er iboende hos alle mennesker, og kan brukes til nytte og glede både individuelt og i fellesskap. Boken gir en grundig forklaring på hva kreativitet er, og demonstrerer hvordan det kan oppfattes som både et resultat, en prosess og en opplevelse. Forfatterne fremhever den indre opplevelsen som det mest betydningsfulle aspektet for å stimulere kreativiteten hos elever. Ved å utforske viktige prinsipper som å utsette vurdering, fokusere på det positive, utsette valg, utnytte hjernens fulle kapasitet, samt dele opp og sette sammen informasjon, gir denne boken praktiske metoder og teknikker for å implementere kreativ undervisning i klasserommet. Et konkret eksempel på effektiviteten til metodene i boken er et treårig prosjekt på en barneskole, der både lærere og elever opplevde en betydelig økning i kreativitet. Elevene ble mer kreative i alle fag, inkludert matematikk og norsk, og resultatene var lovende: de viste større interesse for kreative løsninger, følte mer ansvar for eget arbeid og fikk et forbedret selvbilde. I tillegg viste elevene mindre motvilje mot skolearbeid, og oppgavene ble tatt fatt med entusiasme. Lærerne rapporterte også om positive endringer i sin egen arbeidshverdag, inkludert en ny motivasjon for undervisning og spennende, kreative oppgaver som ga en følelse av glede og utfordring. «Kreativ undervisning» er dermed ikke bare en bok om teori, men en praktisk guide for å skape et inspirerende læringsmiljø der kreativitet får blomstre.