Arbeid med overganger i barnehagen av Hilde Dehnæs Hogsnes
Produktbeskrivelse
Boken "Arbeid med overganger i barnehagen" av Hilde Dehnæs Hogsnes, June Berger Storli, og Liv Torunn Eik gir en grundig utforskning av hvordan barnehagen kan støtte barns overganger, enten det er fra hjemmet til barnehagen, mellom ulike avdelinger, eller videre til skole og SFO. For å fasilitere disse overgangen på en effektiv måte, er det viktig å øke forståelsen blant personalet om hvordan man kan utvikle praksis som gir barna meningsfulle sammenhenger. I sentrum for den forskning- og utviklingsvirksomhet som boken bygger på, er ideen om at barn skal spille en aktiv rolle i å skape sammenhenger i overgangene de opplever. Denne boken er et resultat av et fireårig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge. Gjennom personalets egne praksisfortellinger, belyses ulike perspektiver rundt tematikken om overgangene i barnas liv. Hensikten er å øke bevisstheten, oppfordre til refleksjon, og stimulere til videre forskning på dette viktige området. Boken er særlig relevant for studenter i barnehagelærerutdanningen, etablerte barnehagelærere, lærere og studenter innen grunnskolelærerutdanningen med fokus på begynneropplæring, SFO-ansatte, som samt lærere i videreutdanninger og forskere som har spesialisert seg innen overgangsarbeid.