I løpet av de seks tiårene frem til 1960 var Akron sitt jernbanenettverk relativt stabilt. Imidlertid begynte en rekke fusjoner dette året, noe som endret ansiktet til byens jernbanenettverk. Innen begynnelsen av 1970-tallet var den industrielle basen – spesielt gummiindustrien – som hadde støttet regionens økonomi, i tilbakegang, og jernbaneindustrien led også under dette. Den selvutnevnte 'gummihovedstaden i verden' ble hardt rammet, og produksjonen av dekk til bilindustrien forsvant nesten helt. 1960-tallet så også en dramatisk nedgang i persontransport med tog, med de siste persontogene som ble avviklet i 1971. En omstrukturering av jernbaneindustrien som begynte på midten av 1970-tallet etterlot Akron-regionen med tre jernbaneselskaper. Noen jernbanelinjer ble lagt ned, mens andre fikk endret eller redusert drift. Dagens jernbanenettverk i Akron er kanskje tynnere enn før, men jernbaneselskapene er økonomisk sunne og fortsetter å spille en viktig rolle i å møte regionens transportbehov.