Produksjonen av historie er basert på en selektiv utvisking av visse fortidene og de artefaktene som vitner om dem. Fra utelatelsen av arkivdokumenter til rivingen av både hellige og sekulære rom, er hver handling av ødeleggelse også en handling for å bygge staten. Etter Gulfkrigen i 1991 forfulgte politiske eliter i Saudi-Arabia disse to prosjektene av historisk minnesmerke og statlig dannelse med økt iver for å styrke sitt etterkrigsvisjon for stat, nasjon og økonomi. Med en oppfatning av islamistiske bevegelser som den største trusselen mot statens makt, søkte de å avmystifisere religionen fra utdannelses-, kultur- og romlige politikk. I denne boken undersøker Rosie Bsheer den økende sekulariseringen av den etterkrigs saudiske staten og hvordan dette kom til uttrykk i opprettelsen av et nasjonalt arkiv og omorganisering av byrommet i Riyadh og Mekka. Elitenes prosjekt var fylt med ironi: i Riyadh engasjerte de verdensberømte eksperter for å skape en forestilt historie, mens de samtidig i Mekka...