Ars moriendi - ars amatoria. kunst surra ja kunst armastada kesk- ja varauusaegses euroopas
Produktbeskrivelse
'Ars moriendi - ars amatoria' utforsker utviklingen av holdninger til to tilsynelatende motstridende fenomener: død og kjærlighet, i Europas historie og rom. I den evige kampen mellom Eros, kjærlighetens gud, og Thanatos, dødens gud, seiret den sistnevnte uten tvil i middelalderen og tidlig moderne tid. Død ble ikke bare en følgesvenn for menneskene, men også en venn. Den kristne måtte ikke frykte selve døden, men det å dø uten riktig forberedelse. Død ble sett på som høydepunktet i livets reise, en begivenhet som skulle ønskes velkommen og gledes over. Den jordiske tilværelsen, som uunngåelig inkluderte fysisk kjærlighet, ble ansett som en ubetydelig og midlertidig fase, fylt med lidelser og prøvelser. For middelalderens menneske var død en vanlig hendelse, en som involverte hele fellesskapet. I kontrast er død i dag ofte skjult for den moderne mennesket. Fysisk kjærlighet, derimot, som en gang var skambelagt og tilbaketrekkt, har nådd en grad av normalitet og åpenhet, som gjenspeiles både på skjermene våre og i trykte medier. Allerede Sigmund Freud diskuterte...