Boken gir en dypdykk i Christina Rambergs (1946–1995) liv og verk, og utforsker opprinnelsen til hennes innflytelsesrike undersøkelser av form og femininitet, samt utviklingen av hennes kunstneriske visjon. Ramberg ble først kjent for sine akrylmalinger på plate fra 1960- og 1970-tallet, der hun avbilder stiliserte fragmenter av kvinnelige figurer. Hennes karakteristiske linjeformede tilnærming, som er nært knyttet til Chicago Imagism, var inspirert av et variert spekter av populærkulturelle og kunsthistoriske kilder, noe som resulterte i verk som er både polerte og gripende gåtefulle. Dette er den første omfattende vurderingen av kunstneren siden hennes død, og boken undersøker omfanget av hennes praksis – fra de nære tidlige samlingene av skisser til hennes geometriske abstraksjoner fra senere i karrieren. I tillegg inkluderer verket en første substansiell diskusjon av hennes ofte oversette quiltmaking. Bidrag fra både akademikere og kunstnere plasserer Ramberg innenfor hennes nettverk av kolleger i Chicago og tilnærmer seg hennes arbeid fra ulike perspektiver.