Boken "Artistic Research in Jazz" presenterer de nyeste posisjonene, teoriene og metodene innen kunstnerisk forskning i jazz. Den inviterer leserne til å ta del i en kritisk diskusjon og etablere en vedvarende dialog om teoretiske, metodologiske og analytiske perspektiver. Et panel bestående av elleve internasjonale bidragsytere gir et dyptgående innblikk i både felles og spesifikke tilnærminger til kunstnerisk forskning i jazz, med mål om å forstå de særegne kjennetegnene ved nåværende praksiser, både improviserte og komposisjonelle. Temaene som tas opp, dekker de kulturelle, institusjonelle, epistemologiske, filosofiske, etiske og praktiske aspektene ved disiplinen, samt innflytelsen fra rase, kjønn og politikk. Boken er delt inn i tre deler: Den første delen omhandler emner knyttet til improvisasjon, teori og historie; den andre fokuserer på institusjonelle og pedagogiske posisjoner; og den tredje presenterer metodiske tilnærminger i fire spesifikke forskningsprosjekter utført av forfatterne. I sitt arbeid går forfatterne utenfor etablerte teoretiske rammer, noe som fremhever mangfoldet og kompleksiteten i kunstnerisk forskning innen jazzmusikken.