Denne håndboken er utviklet for å hjelpe små og mellomstore organisasjoner med å få en bedre forståelse av ISO 9001:2015. Målet er å legge til rette for implementering og kontinuerlig forbedring av standarden. Gjennom oppretting, implementering og vedlikehold av et kvalitetsstyringssystem (QMS) som er i samsvar med ISO 9001, kan organisasjonen oppnå flere fordeler som går utover bare å oppnå sertifisering. Bedrifter kan forvente forbedringer innen produktkvalitet, kundetilfredshet og prosesseffektivitet, noe som til slutt vil ha en positiv innvirkning på bunnlinjen. Noen lesere kan allerede ha etablert et QMS; for disse vil håndboken bidra til å forsterke gode praksiser og gi en dypere forståelse av intensjonen og verdien av enkelte krav i ISO 9001. Håndboken er spesielt fokusert på små og mellomstore organisasjoner, noe som gjør at eksemplene som presenteres vil være mer relevante og lettere å forstå, noe som igjen vil gi økt verdi.