UTFORSK KVALITETEN I ELEVENES LÆRING: Boken 'Assessing Students, Not Standards' gir en dypere forståelse av hvordan vi kan gå utover ren innholdsstandardisering og fokusere på livsendrende ferdigheter. De siste tyve årene har bevegelsen for standardbasert læring og vurdering medført en viktig endring i vurderingspraksis, som stiller krav til klarhet både i hva som måles og hvordan elevenes læring faktisk vurderes. Mye arbeid har blitt investert i å institusjonalisere denne bevegelsen, men mange skoler har først og fremst konsentrert seg om karaktersetting, og har dermed oversett den mer presserende oppgaven – vurdering i klasserommet. Suksesser og feilgrep knyttet til denne prosessen gir oss viktige lærdommer. Denne banebrytende tilnærmingen til vurdering i klasserommet utfordrer pedagoger til å reflektere over båndene mellom utvikling, mestring og elevers selvtillit, samt å gi prioritet til overførbare ferdigheter som metakognisjon og selvregulering i vurderinger. Boken fungerer også som en kraftfull handlingsoppfordring, med en konseptuell ramme som guider leseren gjennom sentrale spørsmål i vurderingsprosessen.