Association for Supervision & Curriculum Development
Conquering Math Myths with Universal Design
Produktbeskrivelse
Matematikkundervisning har lenge vært preget av myter som begrenser elevers læring og utvikling. I boken "Conquering Math Myths with Universal Design" tar Jenna Mancini Rufo og Ron Martiello et oppgjør med disse mytene. Forfatterne adresserer påstanden om at 'noen mennesker bare ikke er gode i matematikk', og viser at alle kan bli 'matematikere' med riktig undervisning. De bryter ned læringsgapmyten, som hevder at det ikke er mulig å undervise i pensum før elever har innhentet forkunnskapene til sine jevnaldrende. Boken utfordrer også 'svarets myte' hvor fokuset på riktige svar overskygger prosessen og forståelsen bak matematiske konsepter. De belyser hvordan rigorøs matematikkundervisning ikke kun skal forbeholdes de mest avanserte studentene, men må inkludere alle nivåer. I tillegg reviderer forfatterne den enkle poengsummens myte, som påstår at tradisjonelle tester er den eneste måten å vurdere elevers matematiske kunnskaper på. De adresserer også ideen om at alle barn kan lære matematikk – med unntak av noen. Gjennom prinsippene for Universell Design legger Rufo og Martiello frem flere strategier for å skape en inkluderende og tilgjengelig matematikkundervisning. Dette bidrar til å styrke elevers forståelse og verdsettelse av matematikkens betydning i hverdagen.