Er bibliotekarer også undervisere? Mange akademiske bibliotekarer trer inn i undervisningsroller uten mye erfaring eller utdanning innen undervisning, og oppdager hvordan de kan engasjere studenter i læring gjennom egne observasjoner, prøving og feiling, eller profesjonelle læringsmuligheter. Den potensielt uventede identiteten som følger med denne rollen oppstår samtidig som høyere utdanning er i betydelig endring. Akademiske bibliotekarer må finne ut hvordan de kan motvirke feilinformasjon, adressere redusert finansiering til samlinger mens kostnadene øker, og etablere meningsfulle partnerskap i mangfoldige, datadrevne miljøer. I en større sammenheng kjemper biblioteksyrket fortsatt med sitt ansvar om å utfordre informasjonslitteratur, støtte eksisterende systemer av undertrykkelse under dekke av nøytralitet, og fremheve sin verdi i et samfunn overfylt med informasjon. I tre volumer tar 'Instructional Identities and Information Literacy' i bruk transformasjonslæringsteori – en tilnærming til læring som fokuserer på.