Når kriser inntreffer, er det ansatte som avgjør en organisasjons motstandsdyktighet og effektivitet. Deres evne til å håndtere situasjoner, planlegge for uforutsette hendelser og utvikle løsninger kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko. I boken 'Managing Crises in the Academic Library' presenteres 29 kapitler skrevet av forfattere fra ulike typer og størrelser av institusjoner. Denne boken gir bibliotekansatte muligheten til å lære av tidligere kriser og gjøre seg klare for kommende, uventede hendelser. Kapitlene tar for seg erfaringer fra COVID-19-pandemien, kontinuerlig usikkerhet i budsjettet, nedbemanning, sammenslåing av avdelinger, håndtering av muggproblematikk og spørsmål knyttet til mental helse. I tillegg tilbys strategier som er anvendelige i enhver krisesituasjon. Dette inkluderer: * Responsiv beslutningstaking i akademiske biblioteksamlinger * Håndtering av interessenters forventninger * Effektive kommunikasjonsstrategier * Planlegging for driftskontinuitet * Utnyttelse av bibliotekets lagringsfasiliteter * Dokumentasjon og kryssopplæring * Megling av studenters teknologibehov.