Akademisk biblioteksarbeid står overfor et betydelig paradigmeskifte som svar på de eksistensielle truslene som bibliotekyrket og høyere utdanning står overfor. Bibliotekarbeidere spiller en sentral rolle i dette skiftet med innovative ideer knyttet til samfunn, feminisme, utdanning og sosial endring. "The Critical Librarianship and Pedagogy Symposium: Reflections, Revisions, and New Works" samler utvidede og oppdaterte presentasjoner fra det biennale symposiumet om kritisk bibliotekarvirksomhet og pedagogikk (CLAPS) som avholdes ved University of Arizona Libraries. Denne antologien fungerer som et verktøy for kritisk bibliotekarisk pedagogikk, som anerkjenner hvordan kunnskap skapes innenfor historisk og dypt politiserte kontekster. Forfatterne, som arbeider innen bibliotek eller faglig undervisning, utforsker samspill mellom informasjonskompetanse og kritisk pedagogikk. De deler sin nåværende tenkning, vurderinger og refleksjoner over undervisningspraksis som hjelper studenter med å gjenkjenne og kritisere de undertrykkende maktstrukturene som er iboende i utdanningssystemene.