Bedrifter har gjort bemerkelsesverdige fremskritt ved å utnytte data om sin virksomhet for å gi forutsigelser og innsikt i kundene, markedene og produktene sine. Når verden av næringsliv blir stadig mer sammenkoblet og global, er ikke bedriftsdata lenger en ensartet enhet; det er bare en del av et omfattende datanettverk. Å håndtere data på verdensomspennende skala er en nøkkelferdighet for enhver virksomhet i dag. Semantic Web betraktes som en distribuert ressurs i skalaen til World Wide Web, og inkluderer funksjoner som tar opp utfordringene ved massiv datadistribusjon som en del av sin grunnleggende design. Målet med de to første utgavene var å motivere forståelsen av Semantic Web-teknologistakken fra ende til annen; for å beskrive ikke bare hva Semantic Web-standardene er og hvordan de fungerer, men også hvilke mål de har og hvorfor de ble designet slik de er. Boken presenterer en sammenhengende historie fra begynnelse til slutt om hvordan standardene fungerer for å håndtere et verdensomspennende distribuert kunnskapsnett på en meningsfull måte.