The Handbook on Socially Interactive Agents gir en omfattende oversikt over forskningsfeltene Embodied Conversational Agents, Intelligent Virtual Agents og Social Robotics. Sosialt interaktive agenter (SIAs), uavhengig av om de er fysisk tilstede eller virtualiserte, er autonome agenter som kan oppfatte omgivelsene, inkludert mennesker og andre agenter. De er i stand til å resonnere og bestemme hvordan de skal samhandle, samt uttrykke holdninger som følelser, engasjement eller empati. SIAs kan kommunisere med mennesker og hverandre på en sosialt intelligent måte ved hjelp av multimodale kommunikasjonsformer, med mål om å støtte mennesker innen ulike områder. Boken, skrevet av internasjonale eksperter innen sine respektive felt, oppsummerer forskning fra de mange viktige forskningsmiljøene knyttet til SIAs, samtidig som den diskuterer nåværende utfordringer og fremtidige retninger. Håndboken gir enkel tilgang til modellering og studier av SIAs for forskere og studenter, og har som mål å bygge bro over gapet mellom forskning og anvendelse.