Boken "The Handbook on Socially Interactive Agents" gir en grundig oversikt over forskningsfeltene for Embodied Conversational Agents, Intelligent Virtual Agents og Social Robotics. Sosialt interaktive agenter (SIAs), enten de er fysisk eller virtuelt representert, er autonome enheter som kan oppfatte omgivelsene sine, inkludert mennesker og andre agenter. De er i stand til å resonnere, ta beslutninger om hvordan de skal samhandle, og uttrykke holdninger som følelser, engasjement eller empati. Disse agentene kan kommunisere med mennesker og hverandre på en sosialt intelligent måte ved hjelp av flermodale kommunikasjonsformer, med mål om å støtte mennesker på ulike områder. Forfattet av internasjonale eksperter innen sine respektive felt, oppsummerer boken forskningen i de mange viktige fagmiljøene relatert til SIAs, samtidig som den diskuterer nåværende utfordringer og fremtidige retninger. Håndboken gir enkel tilgang til modellering og studier av SIAs for forskere og studenter, og har som mål å bygge bro mellom ulike disipliner.