Asta Nørregaard (1853-1933) er en viktig skikkelse fra gullaldergenerasjonen av norske malere, men hun var ikke en del av det nasjonsbyggende kunstneriske programmet som preget tiårene rundt 1900. Francis Bull bemerket at hun hadde en sterk reaksjon på det moderne i kunsten. Gjennom sitt dedikerte arbeid og studier, samt utenlandsopphold, utviklet Nørregaard et variert repertoar av motiver og uttrykksformer. Etter 1889 fokuserte hun derimot på portrettmaleri, der hun fikk sitt sterkeste gjennomslag som portrettør for de velstående. Hennes portretter av sosietetsdamer, utført med en detaljert og virtuos pastellteknikk, representerer unike bidrag til norsk kunsthistorie. I denne boken gir Anne Wichstrøm et nyansert og grundig innblikk i livet og arbeidet til Asta Nørregaard, en kunstner som var anerkjent i sin samtid, men som dessverre har blitt mer glemt over tid. Wichstrøms verk bidrar til å revidere og berike vår forståelse av norsk kunst og kunstnerliv rundt århundreskiftet.