I denne tredje utgaven av 'Mark as Story' tar Rhoads, Dewey og Michie sin behandling av Markusevangeliet til nye høyder. De beholder sin klare og grundige analyse av Mark som narrativ, men plasserer nå studien i konteksten av muntlighet. Den nye forordet forklarer Markusevangeliets rolle i en overveiende oral kultur. Gjennom studien omtaler de forfatteren som komponist, fortelleren som utøver, evangeliet som en oral komposisjon, og publikum som samværende samfunn. Konklusjonen presenterer et hypotetisk fremføringsscenario for Mark i Palestina kort tid etter den romersk-jødiske krigen fra 66 til 70 e.Kr. Den nye utgaven fremhever også aspekter ved Mark som står i kontrast til imperialistiske verdensbilder og verdier. Forfatterne argumenterer for at fremføringen av Mark selv var et middel for å trekke publikum inn i en ikke-imperial verden basert på gjensidig tjeneste i stedet for hierarkisk dominans. Dermed flytter de tyngdepunktet i evangeliet fra slutten av historien mot en mer helhetlig forståelse av teksten.