Boken 'The God of Israel and Christian Theology' av Kendall Soulen tar opp en betydningsfull og problematisk del av kristen teologi, nemlig hvordan den har bidratt til forfølgelsen og folkemordet på jøder. Soulen stiller spørsmål ved hvordan man kan fjerne denne skadelige delen av teologien uten å skade selve troen. Han analyserer hvordan sentrale kristne påstander – som Jesu unike rolle, den kristne pakt og frelsens endelighet i Kristus – har blitt formulert på måter som er både destructive og supersesjonistiske. Dette gjelder ikke bare i den klassiske perioden med tenkere som Justin Martyr og Irenaeus, men også i den tidlige moderne tid med filosofer som Kant og Schleiermacher, og helt opp til nåtidens teologer som Barth og Rahner. Ved å gi en grundig kritikk av kristen supersesjonisme presenterer Soulen også et konstruktivt forslag som omstrukturerer narrativ enhet av kristen identitet og kanon. Hans originale innsikt i den guddommelige-menneskelige pakten, Israels utvelgelse og meningen med historien, gir en ny dimensjon til forståelsen av kristen tro i lys av dens historiske kontekster.