Boken “Autisme og pedagogikk” er en omfattende teoretisk og metodisk håndbok som tar for seg hvordan man kan skape optimale lærings- og utviklingsvilkår for barn med autisme og autismespekterforstyrrelse (ASF). I denne boken beskriver Kamil og Meral Øzerk de spesifikke behovene til barn med autisme, som ofte krever ekstra støtte for å mestre viktige ferdigheter innen sosial kommunikasjon, språk, lek, vennskap, motorikk og felles oppmerksomhet. Forfatterne tilfører en rekke teoretiske tilnærminger som er essensielle for profesjonelle som arbeider med denne barnegruppen, med særlig vekt på forståelse og håndtering av utfordrende atferd. Boken inneholder også innsikter om den internasjonale og nasjonale forekomsten av autisme/ASF, samt behandling av komorbiditet og risikofaktorer. Videre belyser den utviklingsteori, kognitiv teori og anvendt atferdsanalyse, supplerer med metodiske tilnærminger, effektive strategier, forskningsresultater og evidensbaserte metoder. Målgruppen for boken inkluderer barnehagelærere, lærere, spesialpedagoger, logopeder og annet personell som møter barn med autisme/ASF, i tillegg til studenter innen spesialpedagogikk.