Boken "Rise of the Dungeon Master" presenterer historien om Gary Gygax, en av skaperne av Dungeons & Dragons, i en grafisk fortelling. Dette spillet er ansett som en av de mest innflytelsesrike spillene gjennom tidene. I likhet med selve spillet, tar narrativet leseren med på et eventyr fra et førstepersonsperspektiv, hvor man inntar rollene til de ulike karakterene i fortellingen. Gygax, som vokste opp i Lake Geneva, Wisconsin på 1950-tallet som sønn av immigranter, var en fantasifull outsider som søkte tilflukt i en virtuell verden inspirert av science fiction-romaner, militærhistorie og strategiske spill som sjakk. På midten av 1970-tallet var han med på å skape det ekstremt populære Dungeons & Dragons-spillet, hvor han fastsatte spillereglene og oppfant den karakteristiske 20-sidede terningen. Hva som begynte som et prosjekt i kjelleren av hans hjem, vokste raskt til en verdensomspennende sensasjon, og Gygax måtte raskt tilpasse seg den økende etterspørselen. Han var en purist i den forstand at han var opptatt av at spillerne skulle bruke fantasien sin, og han ønsket at spillereglene skulle forbli fleksible. Til tross for sin kreative teft, manglet han betydelig kunnskap om forretningsdrift, noe som førte til enkelte strategiske feil underveis.