Anthro-Vision: A New Way to See in Business and Life
Produktbeskrivelse
I en tid der teknologi og dataanalyse dominerer forretningsverdenen, argumenterer den prisbelønte finansjournalisten og antropologiprofessoren Gillian Tett for et nytt perspektiv: å tenke som en antropolog. Dette kan gi bedre innsikt i forbrukeradferd, markeder og organisasjoner, og hjelpe oss med å møte samfunnets mest presserende utfordringer. I en verden preget av digital forstyrrelse, økonomisk ustabilitet og politiske omveltninger, er det mange som undrer seg over hvordan vi kan få en bedre forståelse av virkeligheten rundt oss. Dagens ledere ser ofte etter svar i økonomiske modeller, Big Data eller kunstig intelligens. Tett foreslår at antropologi - studiet av menneskelig kultur - kan tilby et alternativ. Antropologer lærer å sette seg inn i andres tanker, noe som gir dem evnen til å forstå andre kulturer samtidig som de får en ny innsikt i sitt eget miljø, ved å innta rollen som både insider og outsider. Den moderne antropologen studerer i dag gjerne Amazon-lager i stedet for avsidesliggende stammer i Amazonas, og har foretatt forskning på institusjoner og selskaper som General Motors og Nestlé.