Boken "The CAC Boomerang" har en unik posisjon i australsk luftfartshistorie, da den er landets eneste jagerfly som er designet og produsert hjemme. Designet oppsto i vanskelige tider i begynnelsen av Stillehavskrigen, da RAAF ikke hadde et eneste moderne jagerfly og den sørgående offensiven fra japanske styrker virket ustoppelig. Boomerang, med én seter, hadde sine røtter i Wirraway, et to-seters flerbruksfly som ble produsert av Commonwealth Aircraft Corporation i Melbourne. Takket være den allerede eksisterende produksjonen av Wirraway, fløy en prototype av Boomerang mindre enn seks måneder etter at designet ble konseptualisert – en bemerkelsesverdig prestasjon. Selv om den ikke kunne matche ytelsen til samtidige fly som Amerikas P-39 og P-40, samt Japans Zero, har Boomerangs historie vært preget av variasjon. Flyet tjenestegjorde med tre RAAF hjemmeforsvarskvadroner i rollen som jagerinterceptor, men hadde bare sporadisk og mislykket kontakt med fiendtlige fly. Imidlertid fant Boomerang sin sanne nisje som et fly for samarbeid med hæren, og denne typen ble anerkjent for sin verdi i denne rollen.