Bærekraftig utvikling har blitt et sentralt emne i samfunnsdebatten, preget av økologiske kriser, global oppvarming og økende sosiale forskjeller. I lys av dette er det en presserende nødvendighet å revurdere og endre etablerte praksiser, institusjoner og tankemønstre som truer livsgrunnlaget på jorden. I den Norske skole blir bærekraftig utvikling nå anerkjent som et viktig tverrfaglig tema, særlig i forbindelse med fagfornyelsen. Denne fagboken adresserer nettopp dette ved å vise hvordan ulike skolefag kan integreres i undervisningen om bærekraft. I flere kapitler utforskes tverrfagligheten og hvordan bærekraft, som en overgripende utfordring, relaterer til skolens samfunnsansvar. Bidragene gir et ambisiøst perspektiv på bærekraftdidaktikk, samtidig som de stiller spørsmål ved innhold, metoder og begrunnelser for bærekraftig undervisning. Boken er redigert av Ole Andreas Kvamme og Elin Sæther, begge tilknyttet Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, sammen med bidragsyter Kari Beate.