I en tid der urbane områder blir stadig mer kompakte, reiser denne boken viktige spørsmål om hvordan barnehagebarn i byene kan få tilstrekkelige muligheter for bevegelse og naturopplevelser. Kan det virkelig være mulig å utøve friluftsliv midt i byens trange gater? Hvordan kan bybarnehagebarn lære å navigere med kart, og hvordan kan de tilegne seg verdifull kunnskap om miljø og teknologi? Er det en realitet at alle barn i urbane områder kommer fra kulturer hvor søndager brukes til utendørsaktiviteter i turklær? «Barn i by» tar leseren med på en reise fra barnehagen til botaniske hager, gjennom tette villnis og skoger, ned til fjæra, og enda videre ut i verdensrommet. Boken utforsker de mange mulighetene som eksisterer i uteområdene rundt byene, og hvordan det kulturelle mangfoldet kan berike arbeidet innen fagområdene i barnehagene. Bokens mål er å inspirere barnehagelærerstudenter, barnehagepersonell og utdannere til å se hvordan by og byrom kan integreres i undervisningen i fagene 'Natur, miljø og teknologi', 'Kropp, bevegelse, mat og helse', samt 'Kunst, kultur og kreativitet'.