I boken «Barn i senmoderniteten» utforsker Dion Sommer de betydelige endringene som preger oppdragelse og læring i dag. I en tid preget av konstant forandring, er det avgjørende å anerkjenne barnet som en unik individ som opplever og tolker verden på sin egen måte. Boken tar for seg behovet for en ny forståelse av barneperspektivet – et perspektiv som oppfordrer både foreldre og pedagoger til å sette seg inn i barnets opplevelser og synspunkter. Sommer stiller spørsmål ved hva barneperspektivet egentlig innebærer, samt hvilke nyere faglige teorier som kan belyse dette konseptet. Videre undersøker han hvordan senmodernitetens likhetsorientering påvirker oppdragelsen og henholdsvis barnets plass i samfunnet. Er oppdragelsen på retur, eller er den rett og slett omdefinert? Boken ser også nærmere på dagens oppdragelsesstiler og hvor involvert fedre faktisk er i barnas liv i dag. Med en grundig analyse av pedagogikk i en ny virkelighet, gir Sommer leserne innsikt i hvordan moderne samfunn påvirker vår forståelse av barn og deres utvikling.