Boken "Barn, kunst, kunstnere" tar leserne med på et dyptgående «kommentert besøk» i utstillingen «Barnas ekspressive språk - Alberto Burris kunstneriske uttrykk». Her vises verker utført av barnehage- og skolebarn, presentert på en måte som gjenspeiler utstillingens opprinnelige oppsett. Hver prosjektbeskrivelse er ledsaget av generelle refleksjoner og kommentarer som bidrar til å klargjøre den dokumentasjonen som er utstilt. I tillegg til tekstene fra utstillingen inneholder boka også bidrag som utforsker forholdet mellom skole og by, samt interaksjonen mellom barn og kunst, pedagogikk og atelier. "Barn, kunst, kunstnere" gir en dypere forståelse av hvordan barn tilnærmer seg kunst og kunstnere. Dette er særlig verdifullt både for skoler og museer, og legger til rette for møter mellom forskjellige perspektiver hos barn. Det er en sterk sammenheng mellom denne katalogen og det overordnede prosjektet, som i stor grad var et etterutdanningsinitiativ der fokuset lå på møtet mellom barn og de poetiske språkene, en dialog som kan bidra til en mer helhetlig og human forståelse.