Boken "Barn og estetisk praksis" av Alice Kjær utforsker hvorledes barn naturlig er estetisk tilstede i verden, og hvordan de gjennom kroppslige og sanselige erfaringer uttrykker seg. Kjær fremhever viktigheten av å være oppmerksom på barns unike uttrykksformer, noe som kan berike deres hverdag, læring og utvikling. Ved å fokusere mer på disse estetiske praksisene kan vi styrke barnas evne til å skape fellesskap, utvikle relasjoner og oppdage sin egen identitet. Boken har også en kritisk vinkling mot dagens pedagogiske praksis i barnehagen, som ofte prioriterer målebar læring fremfor en helhetlig forståelse av barns læringsprosesser. Dette kan føre til at den naturlige og estetiske tilnærmingen til læring, som er essensiell for barn, blir oversett. Kjær argumenterer for at barns estetiske sansing har en avgjørende rolle i deres utvikling og den må derfor fremmes fra tidlig alder. "Barn og estetisk praksis" underbygger disse teoriene med mange konkrete eksempler fra barnas egne erfaringer i lek og daglige aktiviteter. Gjennom rike illustrasjoner og forfatterens egne bilder, tilbyr boken en grunndig innsikt i hvordan barn lærer og opplever verden rundt seg. Dette er en viktig ressurs for både foreldre og pedagoger som ønsker å forstå og støtte barnas estetiske og kreative utvikling.