Boken "Barn og unge med funksjonsnedsettelser" fokuserer på viktigheten av aktivitet og deltakelse i livene til barn og unge. For disse gruppene er slike erfaringer ikke bare essensielle for trivsel, men også sentrale elementer i habilitering og rehabilitering. Gjennom deltakelse i diverse sosiale fellesskap utvikler barn og unge både sosiale og kroppslige ferdigheter, samtidig som de bygger relasjoner og former sin identitet. Boken utforsker temaer som betydningen av fritid, tilpassede fysiske aktiviteter i ulike sammenhenger, samt skolens rolle i å støtte disse prosessene. I tillegg belyser forfatterne konseptet samskaping, som fremhever viktigheten av medvirkning og tverrgående nettverk for å overkomme utfordringer knyttet til likeverdige muligheter for aktivitet og deltakelse. Dette tverrfaglige perspektivet er relevant for alle yrkesgrupper som arbeider innen feltet, inkludert pedagoger, fysio- og ergoterapeuter, sosionomer, vernepleiere, sykepleiere og studenter innen disse fagene. Boken inngår i serien "Aktivitet."