Barnehagelærer og pedagogisk leder av Kristin Rydjord Tholin
Produktbeskrivelse
Boken 'Barnehagelærer og pedagogisk leder' plasserer den pedagogiske lederen i sentrum av barnehagedriften. Den utforsker den primære oppgaven som pedagogiske ledere har i både å lede barna og det pedagogiske innholdet. Kristin Rydjord Tholin introduserer begrepet verdibevisst meningsledelse, som fungerer som et teoretisk rammeverk for pedagogisk ledelse. Denne tilnærmingen til ledelse er dypt forankret i barnehagens verdigrunnlag og det ansvar som følger med meningsskaping for både barn og ansatte. Boken gir en grundig innføring i hvordan barnehagelæreren og den pedagogiske lederen kan etablere en solid teoretisk referanseramme for sitt arbeid. Den dekker essensielle temaer som selvledelse, pedagogisk ledelse av barna, innholdet og personalet. Med en forskningsbasert tilnærming, presenterer den konkrete eksempler og metodiske verktøy for ledelse i praksis. Dette verket er ikke bare en viktig ressurs for barnehagelærerutdanningen, men også en guide for utforskning og utvikling av ledelse blant barnehagelærere. Kristin Rydjord Tholin, dosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, har en omfattende bakgrunn innen ledelse og pedagogisk arbeid i barnehage. Hennes forskning fokuserer på pedagogisk ledelse, omsorg og profesjonsetikk for barnehagelærere, og hun har bidratt med flere artikler og kapitler som er relevante for profesjonen og utdanningen i barnehagefeltet, inkludert bøkene 'Profesjonsetikk for barnehagelærere' og 'Omsorg i barnehagen'.