Boken 'Barnehagelæreren som politisk aktør' utforsker den dype sammenhengen mellom politikk og innholdet i barnehagene. I takt med at barnehagen har utviklet seg til å bli en fullt integrert del av velferdsstaten, har diskusjonen om hva som skal være barnehagens innhold fått økt politisk relevans. Boken tar for seg hvordan internasjonale og nasjonale politiske strømninger, basert på ulike verdier og ideologier, påvirker utdanningspolitikken og dermed også barnehagefeltet. Forfatterne, som alle har solid erfaring innen barnehagepedagogikk, argumenterer for at barnehagepolitikken bør utfordres av barnehagelærere. De oppfordrer til at barnehagelærerne må ta ansvar og aktivt innta rollen som politiske aktører. Gjennom en rekke filosofiske perspektiver analyserer de hvordan politikk og pedagogikk kan kritiseres og diskuteres, noe som gir leseren et dypere innblikk i de komplekse forholdene mellom utdanning og politikk. Bidragsytere i antologien inkluderer anerkjente eksperter som Marit Bøe, Liv Torunn Grindheim, Marius Heimen, Karin Hognestad, Jon Kaurel, Halvor Hals Kolsrud, Brit Nordbrønd, og Ragnhild Olsen.