I boken "Barnehagelærerutdanning i endring" utforsker forfatterne hvordan undervisningspraksis i høyere utdanning kan utvikles og forbedres. Med et økende fokus på universitets- og høgskolepedagogikk, skjer det en tydeligere etterspørsel etter kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) innen barnehagelærerutdanningene. Boken presenterer et mangfold av forskningsmetoder, vitenskapelige tilnærminger og etiske perspektiver, med mål om å inspirere til aktivt forsknings- og utviklingsarbeid. Den dekker temaer som forskning på egen undervisningspraksis, studentevaluering, veiledning av studenter og opplæring av praksislærere, samt samarbeid mellom aksjonsforskning, praksisoppgaver, og koblinger mellom teori og praksis. Boken er spesielt relevant for akademisk ansatte innen lærerutdanning og andre relaterte fagfelt, og den er også av interesse for dem som er engasjert i ph.d.-studier, ansatte i kvalifiseringsprogram og masterstudenter, som ønsker å berike sin forståelse av pedagogisk forskning og utvikling.