<p>Barnehagen er en viktig arena for barnekultur - for voksnes kulturformidling til barn, for barns egen lekekultur og for kulturmøter mellom voksne og barn. I takt med endringene i samfunnet endres også barnekulturen, og dette får betydning for barnehagens kulturpedagogiske arbeid.</p><br/><p>Denne boka gir leseren en grunnleggende forståelse av betingelsene for barnekultur i norske barnehager. De ulike kapitlene omhandler temaer som:</p><br/><ul><br/><li>barnekulturbegrepet</li><br/><li>tradisjonskultur</li><br/><li>bevegelseslek</li><br/><li>tekstskaping</li><br/><li>flerkulturelle barnehager</li><br/><li>samisk barnekultur</li><br/><li>musikk i barnehagen</li><br/><li>litteratur i barnehagen</li><br/><li>tegnekultur</li><br/><li>kunstmøter</li><br/></ul><br/><p>Forfatterne presenterer nye empiriske undersøkelser av både barnestyrte og voksenstyrte aktiviteter i barnehagen. Disse drøftes opp mot ulike strømninger i barnekulturen i og utenfor barnehagen. Det pedagogiske personalets rolle belyses spesielt.</p><br/><p>Den nye kunnskapen som boka presenterer er særlig viktig for praksisfeltet, som har et stort ansvar for barns danning og utvikling. Boka er aktuell for ansatte i barnehager og for studenter og forskere i barnehagelærerutdanningen.</p><br/><p>Forfatterne er forskere og spesialister ansatt ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Sametinget og Sørlandet sykehus.</p