«Barns flerkulturelle steder» utforsker hvordan barnehager aktivt tilnærmer seg flerspråklige og flerkulturelle temaer. Gjennom en rekke konkrete eksempler belyses hvordan flerspråklighet kan være en plattform for å bygge fellesskap blant barn. Boken understreker hvordan mangfoldet i både språk og kultur blir til gjennom barnas kommunikasjon og felles skapelse av kultur. Barnegrupper er preget av ulikhet, men språket fungerer som et kraftfullt verktøy for å utforske og forstå verden sammen. Dette, igjen, har betydning for samfunnets utvikling i framtiden. Gjennom lek, sang, undring og fortellinger, skaper barn et språk som fremmer fellesskap og samhørighet. Denne fagboken dokumenterer og reflekterer over de ulike måtene hvorpå dette kan skje innenfor en flerspråklig kontekst, og avdekker de språklige fundamentene for demokratiske fellesskap som utvikles i barnehagen. Boken er skrevet for dem som arbeider innen barnehagesektoren og for studenter som utdanner seg til barnehagelærere.