«Barns språkutvikling» av Anne Høigård er en detaljert innføringsbok som belyser hvordan barn gradvis tilegner seg språket gjennom samtaler, historier og lek. Boken inneholder autentiske eksempler som gjør innholdet både levende og nærmest applicable i praksis. Gode språklige ferdigheter i barnehagealder er essensielle for barnas nåværende livsutfoldelse, samt for fremtidig læring og sosial mestring. For å kunne gi barna de best mulige forutsetningene for språkutvikling, er det avgjørende at barnehagelærere besitter solid kunnskap om språkutviklingen, samt hvilke faktorer som best fremmer denne, uavhengig av enten enspråklige eller flerspråklige perspektiver. Boken utforsker utviklingen av tidlig skriving og lesing, og gir råd om hvordan voksne kan støtte barnet i sin språkutvikling, både i barnehagen og i skolen. Den fjerde utgaven er grundig revidert og oppdatert i tråd med den nyeste forskningen innen feltet. Boken er primært skrevet for studenter i barnehagelærerutdanning og grunnskoleutdanning, men den er også nyttig som etterutdanning for alle som har spesielle ansvarsområder knyttet til barnas muntlige og skriftlige språkutvikling fra fødselen og frem til de første skoleårene. Agnes-Margrethe Bjorvand fra Universitetet i Agder kommenterer: «Dette er ei grundig og god bok med mange fine eksempler. Den er ryddig og oversiktlig og et naturlig valg som pensum for våre studenter i barnehagelærerutdanninga.»