Er du interessert i å forstå hvordan barns tanker og undringer former deres liv? I boken "Barns undring" tar Hilde Merete Amundsen oss med på en dypdykk i barns erfaringer og reaksjoner på verden rundt dem. Med utgangspunkt i "Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver", fremhever hun viktigheten av barns rett til medvirkning og behovet for å anerkjenne og oppmuntre til deres undring. Til tross for at barns undring ofte overses i barnehagesammenheng, belyser Amundsen hvordan det åpenbare spørsmål og undrende blikk hos barn kan være inngangsporter til dypere livsforståelse. Boken utforsker hvordan voksne kan være til stede for det undrende barnet, og hvordan de kan skape filosofiske praksiser og undringsfylte miljøer i barnehagen. Med fokus på nærhetsetisk tenkning, setter forfatteren barnets eksistens i sentrum, og vurderer hvordan barn og voksne sammen kan utvikle meningsfulle relasjoner. "Barns undring" er spesielt rettet mot studenter i barnehagelærerutdanningen samt eksisterende barnehagelærere, og gir verdifulle innspill til arbeidet med å fremme barns undring i pedagogiske settinger. Amundsen, som er høgskolelektor i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim og stipendiat ved NTNU, deler sine mangeårige erfaringer fra barnehagearbeid og sin forskningsinteresse innen pedagogisk filosofi. Denne boka kan skape en ny forståelse for hvordan vi kan møte og verdsette barns undring i hverdagen.