I dagens forretningsverden er alle fordeler midlertidige. For at selskaper skal overleve, og ikke minst blomstre, må de kunne forutsi og tilpasse seg endringer; ellers står de overfor en rask og brutal utåpning. I "Clockspeed" trekker Charles Fine på ti års forskning ved M.I.T.s Sloan School of Management for å introdusere et nytt vokabular som hjelper med å forstå konkurransekraftens ulike dyktighetstrekk og ta strategiske beslutninger som vil avgjøre skjebnen til virksomheten din, samt din bransje. Med inspirasjon fra biologiverdenen hevder Fine at hver bransje har sin egen evolusjonære livssyklus (eller "klokkehastighet"), beskrevet av hvor raskt den introduserer nye produkter, prosesser og organisasjonsstrukturer. Akkurat som genetikere studerer fruktfluen for å få innsikt i de evolusjonære banene til alle dyr, kan ledere i enhver bransje lære av de industrielle fruktfluene—som internettjenester, personlige datamaskiner, og multimediaunderholdning—som utvikler seg gjennom nye generasjoner med lynrask hastighet.