I denne fascinerende boken av Ellen Winner avdekkes og utforskes ni myter om begavelse, samtidig som vi får innsikt i hvordan begavede barn virkelig er. Gjennom levende casestudier presenterer Winner et komplekst bilde av den begavede barnet. Vi møter David, en tre-åring som lærte seg å lese på to uker, KyLee, en fem-åring som på egen hånd mestret alle de matematiske konseptene som forventes å bli lært innen utgangen av barneskolen, og Nadia, en autistisk og utviklingshemmet savant som likevel kunne tegne som en mester fra renessansen. Winner trekker på sin forskning med disse og flere andre ekstraordinære barn, samt den nyeste biologiske og psykologiske evidensen, for å avkrefte mange myter om akademisk, musikalsk og kunstnerisk begavelse. Boken ser også på skolens rolle i å utvikle eksepsjonelle evner. Winner kritiserer skoler for å kaste bort ressurser på svake utdanningsprogrammer for de moderat begavede. I stedet argumenterer hun for å heve standardene for alle barn og fokusere ressursene der de trengs mest.