Ifølge en ledende kognitiv vitenskapsmann har vi undervist i lesing på feil måte. Den nyeste forskningen avdekker hvordan vi kan gjøre det riktig. I 2011 rapporterte en internasjonal undersøkelse at studenter i Shanghai overgikk amerikanske studenter dramatisk i lesing, matematikk og naturfag. President Obama kalte det et 'Sputnik-øyeblikk': en vekker om den bedrøvelige tilstanden til amerikansk utdanning. Siden den gang har lite endret seg: over halvparten av våre barn leser på et grunnleggende nivå, og få blir høyt kompetente. Mange amerikanske barn og voksne er ikke funksjonelt lese- og skriveferdige, noe som fører til alvorlige konsekvenser. Svake lesere er mer sannsynlig å droppe ut av utdanningssystemet, og som voksne er de ute av stand til å delta fullt ut i arbeidsmarkedet, håndtere egen helse, eller fremme sine barns utdanning. I "Language at the Speed of Sight" avdekker den internasjonalt anerkjente kognitive forskeren Mark Seidenberg den lite utforskede vitenskapen bak lesing, som spenner over kognitiv vitenskap.