Hvorfor synes matematikk å være så vanskelig? Og hvorfor er det slik at noen mennesker er så flinke til det? Keith Devlin tar for seg spørsmålet om det finnes en medfødt kapasitet for matematisk tenkning, og diskuterer hvorfor ikke alle klarer å utøve denne evnen på en god måte. I boken presenterer han svarene på disse komplekse problemene, og viser hvordan matematisk begavelse har utviklet seg over tid. Devlin setter søkelys på sammenhengen mellom matematikk og språk, og forklarer hvordan vi kan gjøre bedre bruk av denne medfødte talenten. Han introduserer også en banebrytende teori om språkets utvikling, der han hevder at språk utviklet seg i to faser med en hovedsakelig ikke-kommunikativ hensikt. Ifølge Devlin kan evnen til å tenke matematisk stamme fra den samme symbolhåndteringen som var avgjørende for fremveksten av ekte språk. Men hvorfor klarer vi ikke å bruke matematikk like godt som vi kan snakke? Svaret, ifølge Devlin, er at vi faktisk kan og gjør det – det er bare at vi ikke alltid gjenkjenner når vi benytter matematiske resonnement.