Selv de smarteste av oss kan oppleve frustrasjon når vi står overfor enkle oppgaver, som å finne ut hvilken bryter som styrer lyset eller hvilken kokeplate vi skal bruke. I denne fascinerende og tankevekkende boken hevder forfatteren at problemet ikke ligger hos oss som brukere, men i produktdesignet som ignorerer brukernes behov og prinsippene i kognitiv psykologi. Utfordringene spenner fra uklare og skjulte kontroller til vilkårlige forbindelser mellom kontroller og funksjoner, kombinert med en mangel på tilbakemeldinger og urimelige krav til hukommelse. Boken gir mange eksempler, blant annet VCR-er, datamaskiner og kontotelefoner, som alle viser eksempler på hvordan man ikke skal designe for mennesker. Heldigvis er godt og brukervennlig design mulig. Reglene er enkle: gjør ting synlige, utnytt naturlige relasjoner mellom funksjon og kontroll, og bruk smarte begrensninger. Målet er å veilede brukeren sømløst mot den riktige handlingen på den riktige kontrollen til rett tid. Men det krever at designeren bryr seg.