I dagens medielandskap blir vi konstant eksponert for ulike kostholdsråd, enten vi slår på TV-en, blar i et magasin eller ser på reklameplakater i butikken. Vi hører ofte at mandelprodukter kan forbedre hukommelsen, melk styrker beina, og frokostblandinger er en del av en legegodkjent, balansert frokost for voksende barn. Gjennom utallige studier får vi anbefalinger om hva vi bør spise, hvor mye vi bør spise og når vi bør spise det. Begreper som 'supermat' og 'skamfri' gir oss inntrykk av at vi tar de riktige valgene når vi plukker varer fra hyllene i butikken. Vi stoler på ernæringsvitenskapen for å navigere gjennom de mange valgene i supermarkedet og for å fatte de beste beslutningene for helsen vår. Men virkeligheten er ofte en annen. Mange av studiene vi baserer avgjørelsene våre på, er ikke finansiert av nøytrale tredjeparter; de er faktisk støttet av selskaper som ønsker å styrke salget av sine egne produkter. I 'Unsavory Truth' av den anerkjente mateksperten Marion Nestle avdekkes det at de fleste ernæringsselskaper, komiteer og avdelinger ikke er så objektive som vi gjerne skulle trodd.